Naviga NS - Élethű távirányítású hajómodellek
















Információk

Versenynaptár 2015

Az Élethű Hajómodellek Szakágának (NS) új, 2015 évi versenynaptára  letölthető ...

naptár...


Évadnyitó verseny

Április 25, szombat!

  ...

tovább...


E-mail:
navigamodell@t-email.hu


Fax: +36-1-276-1502

Tel.: +36-20-448-9147

Copyright © 2010 Gulyás József


NAVIGA

 


A NAVIGA célja a hajómodellsport támogatása és terjesztése, valamint a modellezok közötti baráti kapcsolatok ápolása, amelyben a politikai, felekezeti és haszonszerzési tevékenységnek nincs helye.


A NAVIGA rendszeresen jelentet meg információs füzetet tevékenységéről, amely már elektronikusan is elérhető a bal oldal menüjéből.



A NAVIGA felosztása


A hajómodellsportot a NAVIGA keretei belül a szekciók fogják össze. Jelenleg 5 szekció van:

Az eredetivel megegyező, álló modellek szekciója

C

Versenycsónak modellek szekciója

FSR

Motormodellek szekciója

M

A távirányított vitorlás jachtok szekciója

S

Az eredetivel megegyező, mozgó modellek szekciója

N



Az NS szekció F2-es, és az F4-es kategóriája azokat a hajómodelleket jelöli, amelyek az eredeti hajó tervrajzai alapján épültek, élethűen méretarányosak, elektromos meghajtással rendelkeznek, és rádió-távirányító berendezésekkel irányíthatóak.




A NAVIGA szabályzata szerint az NS (Navigation Scale), a rádió-távirányítású élethű hajómodellek versenyét bójákkal kitűzött háromszög alakú pályán bonyolítják le. A háromszög oldalain és szélein 1 m széles kapukat helyeznek el, amelyeken érintés nélkül kell áthaladni a megadott irányban. A starthelyről való indulás után az első kapu akár bal, akár jobb oldalról megközelíthető, azon áthaladva kezdődik az idő mérése.

 

Noha nem sebességi modellezésről van szó, mégis meghatározott időn belül kell teljesíteni a futamot. Az idő túllépése esetén ugyan érvényes pályát teljesít a versenyző, de csak az addig teljesített kapuk pontszámai kerülnek rögzítésre.

Az utolsó kapun áthaladva a pálya közepére kerül a hajómodell, innen az első kapun át, tolatva kell a pályát elhagynia. Utolsó feladatként a starthely előtti jelképes kikötobe való beállással kell a maximum 7 perces futamot befejezni. A kikötőbe való beállás csak egyszer végezhető el.

A kikötés befejezését az irányítókészülék felemelésével kell a versenyzőnek jeleznie, ezt követően a modell 3 másodpercig nem érintheti a kikötőt. A kikötő szélességét mindig az éppen pályán haladó hajó szélességéhez igazítják, a modell szélessége + 200 mm adja a kikötő méretét.











Az élethű hajómodellek versenye két részből áll, egy műszaki vizsgából, és egy vezetési gyakorlatból. A műszaki vizsgán a bizottság ellenőrzi a dokumentációknak megfelelő építést, a festés, kidolgozás minőségét, az alkatrészek részletességet, és ennek alapján 100 pontig terjedően értékeli a hajókat. A műszaki értékelésbe nem számítanak be azok az alkatrészek, amelyeket nem a versenyző épített.




Ezeket az alkatrészeket a műszaki bizottságnak be kell jelentenie, illetve a Modell Felmérőlapon a versenyzőnek szerepeltetnie kell. A vezetési vizsga általában két, ritkábban három időben elhatárolt futamból áll, amelyeken a fenti ábra szerinti pályán, a jelölt módon kell végighaladni, és a kikötődokkba beállni.
Az országban évente 8-9 versenyt rendeznek, Budapest, Székesfehérvár, Szeged a leglátványosabb helyszínek.

 


Hajómodellek kategóriái


Szakosztályunk a NAVIGA F2, és F4 csoportjába tartozó hajómodellekkel foglalkozik. A NAVIGA más szekcióiról a hivatalos honlapon, és néhány lelkes hazai modellező web oldalán lehet információhoz jutni.


Az F-NS modellkategória a következő modellcsoportokra és –osztályokra oszlik:

Az F2 csoport Az eredetivel minden részletében megegyezo, helyes méretarányú hajómodelleket tartalmaz, amelyeket a technikai dokumentációban bizonyított módon előre gyártott alkatrészek felhasználása nélkül építettek.

Az F2-A osztály
Az eredetivel minden részletében megegyező, helyes méretarányú hajómodelleket tartalmaz, amelyek maximum 900 mm hosszúak.

Az F2-B osztály
Az eredetivel minden részletében megegyező, helyes méretarányú hajómodelleket tartalmaz, amelyek hossza 900 mm és 1400 mm közé eshet.

Az F2-C osztály
Az eredetivel minden részletében megegyező, helyes méretarányú hajómodelleket tartalmaz, amelyek hossza meghaladja az 1400 mm-t.

Az F4 csoport olyan modellhajókat tartalmaz, amelyeket építőkészletbol illetve előregyártott alkatrészekből építettek, valamint olyan modelleket, amelyek egy hajó alaptulajdonságait hordozzák és szemmel láthatóan befejezett állapotban vannak.

Az F4-A osztály
Olyan modellhajókat tartalmaz, amelyeket építőkészletbol illetve előregyártott alkatrészekből építettek, valamint olyan modelleket, amelyek egy hajó alaptulajdonságait hordozzák és már csak a működési vizsgálaton kell átesniük.

Az F4-B osztály
Olyan modellhajókat tartalmaz, amelyeket építőkészletbol illetve előregyártott alkatrészekből építettek, és amelyeknek még működési és építési vizsgálaton kell átesniük.

Az F4-C osztály
Műanyag fröccsöntött modelleket illetve a kereskedelemben szokásos építokészletekből illetve alkatrészekből összeállított modelleket tartalmaz, amelyeknek még működési és építési vizsgálaton kell átesniük.

F6/F7 csoport  
F6/F7 osztályban vannak az eredetivel megegyezo illetve ahhoz hasonló hajó- és csónakmodellek csapatmanőverekhez ( F6 osztály) vagy egyéni manőverekhez ( F7 osztály), valamint olyan szerkezetek, amelyek a hajó- és csónaktípussal oksági összefüggésben vannak. Pl. úszódaruk, olajfúrószigetek, kikötoi rakodó-berendezések, szívó- és vödörláncos kotrógépek és hasonlók.

Ds csoport Az eredetivel megegyező vagy ahhoz hasonló csavar-, oldalkerék vagy farkerék meghajtású gőzhajómodellek. A meghajtásnak kifogástalanul működőképes, egy- vagy többhengeres dugattyús gépnek vagy gőzturbinának kell lennie. Az egyhengeres és expanziós motorok esetén a holtpont leküzdésére megengedett az elektromos indítás-segítő alkalmazása.

DS - A (Expert)
Az eredetihez hű, helyes méretarányú hajómodellek, amelyek a technikai dokumentáció szerint előre gyártott alkatrészek felhasználása nélkül készültek, és amelyek saját építésű, gőzfejlesztőt is tartalmazó meghajtással vannak felszerelve

DS - B (Standard)
Olyan hajómodellek, amelyeket előre gyártott alkatrészekből vagy építőkészletből építettek, és gyári vagy saját készítésű, gőzfejlesztőt is tartalmazó meghajtásuk van.

F-NSS csoport Az eredetihez hasonló, vagy azzal teljesen megegyező tetszőleges arányú vitorláshajó-másolatok. Az eredetihez való hűséget vizsgálják az építés értékelésekor.

F NSS-A osztály
Magas felépítésű vitorlás hajók.

F NSS-B osztály
Magas felépítésű vitorlás hajók, luggervitorlázattal

NSSC osztály
Latin vitorlázatú hajók

NSS-D osztály
Több törzsű és különleges meghajtású hajók.




Copyright © 2010 Gulyás József